Hail Spirit Noir – Eden in Reverse

[Agonia Records, 2020]

Εισαγωγή: Κώστας Μπάρμπας

Οι Hail Spirit Noir κλείνουν ήδη μία δεκαετία ζωής και αποτελούν μια από τις καλύτερες ελληνικές metal μπάντες όλων των εποχών. Με το ντεμπούτο τους Pneuma (2012) κατάφεραν να συνδυάσουν το progressive rock και το ψυχεδελικό rock με το black metal, με έναν πολύ προσωπικό τρόπο. Στο Oi Magoi (2014) που ακολούθησε αποκρυστάλλωσαν το ύφος τους και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που τους δίνουν την προσωπική τους ταυτότητα. Με το Mayhem In Blue (2016) κυκλοφόρησαν το magnum opus τους, ένα δίσκο σχεδόν αψεγάδιαστο. Στα χρόνια που ακολούθησαν έπαιξαν για πρώτη φορά ζωντανά και πλέον το line-up τους είναι σταθερό. Στο αρχικό πυρήνα του Χάρη, του Θεοχάρη και του Δημήτρη έχουν προστεθεί ο Φοίβος στα τύμπανα, ο Σάκης Μπαντής (Horizon’s End) στα πλήκτρα και ο Cons Marg (Until Rain, Dustynation) στα φωνητικά (τα οποία στους προηγούμενους δίσκους τα μοιραζόταν με τον Θεοχάρη o Δημήτρης Δημητρακόπουλος). Το Eden in Reverse είναι γεγονός και από τα πρώτα κομμάτια που έδωσε η μπάντα στη δημοσιότητα, αλλά ακόμα και από το artwork, είναι εμφανές πως θα αποτελέσει την πιο γενναία στροφή στη καριέρα τους.


 

Η μαγεία και η πραγματικά προοδευτική διάθεση των Hail Spirit Noir

Οι Hail Spirit Noir από την Θεσσαλονίκη πάντα κατάφερναν να μας ξαφνιάζουν ευχάριστα. Η εντυπωσιακή τους ωρίμανση με το προ τετραετίας Mayhem In Blue προκάλεσε αίσθηση στο underground και η μπάντα είχε την ευκαιρία να παρουσιάσει ζωντανά τη μουσική της ως support στους Νορβηγούς Virus, αλλά και να εμφανιστεί σε φεστιβάλ όπως το φημισμένο Roadburn στην Ολλανδία.

Το γκρουπ όμως έχει νέα σύνθεση. Τα μέχρι πρότινος session live μέλη αποτελούν και επίσημα μέλη της μπάντας. Πρόκειται  για τους Φοίβο (Agnes Vein) στα τύμπανα, Cons Marg (Until Rain) στα φωνητικά και Σάκη Μπαντή (Horizon’s End) στα πλήκτρα. Ω,ναι, πλέον οι Hail Spirit Noir έχουν δύο μέλη στα πλήκτρα.

To Eden in Reverse ξεκινά με το Darwinian Beasts που έχει ρόλο εισαγωγής στο κλίμα του album και στο στιχουργικό concept που αποδομεί και επανασυνθέτει την δαρβινική θεωρία και πραγματεύεται θέματα σχετικά με την εξέλιξη και την αντίληψης αυτής.

Το Incence Swirls με τις υπέροχες φωνητικές μελωδίες που τις μοιράζονται ο γνωστός για τα καθαρά φωνητικά στις προηγούμενες δουλειές τους Δημήτρης Δημητρακόπουλος και ο Cons Μarg, είναι μία απίθανη σύνθεση. Η έλευση του δεύτερου μέλους στα πλήκτρα μας προϊδέασε και για τον αυξημένο ρόλο τους και πραγματικά είναι πλέον ηγετικός. Η μίξη του album, όμως, αφήνει χώρο για να αναδειχθούν όμορφα θέματα της κιθάρας και του μπάσου, αλλά και τα πάντα επιβλητικά τύμπανα του Φοίβου. Το Alien Lip Reading συνεχίζει στο ίδιο ύφος, λιγότερο εντυπωσιακό στην αρχή του αλλά για το δεύτερο του μέρος κρύβει ένα εφιαλτικό φωνητικό ξέσπασμα.

Στο Crossroads συμμετέχει στα φωνητικά ο Lars Nedland των Solefald / Borknagar, με το αποτέλεσμα να ακούγεται έντονα σαν Arcturus, όχι μόνο λόγω των πλήκτρων αλλά και των φωνητικών μελωδιών του Lars.

Στο κινηματογραφικό The Devil’s Blind Spot η μίξη του ambient με τις απόκοσμες κραυγές γίνεται με εξαιρετικό τρόπο. Τα φωνητικά είναι πλέον καθαρά σε όλη τη διάρκεια του δίσκου, δεν υπάρχουν growls, παρά μόνο ελάχιστες απόκοσμες πινελιές απολαυστικών ουρλιαχτών.

Το The First Ape On Earth είναι η πιο επιθετική σύνθεση του album που φανερώνει και τις καταβολές τους που άγονται από την ποιοτικότερη πλευρά του νορβηγικού black metal.

Μα που είναι όμως το prog rock στοιχείο που χαρακτήριζε τους Hail Spirit Noir; H απάντηση είναι ότι έχει υποχωρήσει σημαντικά για χάρη του prog metal. Προσωπικά μου έλειψε, αλλά το πολύπλοκο πείραμα του Eden in Reverse περιέχει πλούτο επιρροών και συναισθημάτων που το καθιστούν επιτυχημένο. Οι ηχητικές αναφορές στους Oranssi Pazuzu υπάρχουν ακόμα, απογυμνωμένες ωστόσο από τη «βάρβαρη» προσέγγιση των σπουδαίων Φινλανδών.

Την κορυφαία σύνθεση μας την άφησαν για τον επίλογο και όλοι αυτοί οι ambient / ηλεκτρονικοί ήχοι που υπάρχουν διάσπαρτοι στο album φτάνουν στην κορύφωσή τους στο Automata 1980. Εδώ, οι επιρροές από τον Klaus Schulze και τους Tangerine Dream, τους Kraftwerk και τον Jean-Michel Jarre φλερτάρουν με μία μεταλλική προσέγγιση των Goblin σε μία 10λεπτή σύνθεση που ίσως σταθεί σημαντική στην εξέλιξη του γκρουπ.

Το Eden in Reverse γεννά προσδοκίες που δεν εκπληρώνονται απόλυτα. Εφόσον το συγκρότημα αποφασίσει να τελειοποιήσει τούτη την ηχητική προσέγγιση που μας παρουσιάζει, τότε το αποτέλεσμα ενδεχομένως να είναι αριστουργηματικό. Από την άλλη, το ότι ποτέ δε μας παρουσίασαν δουλειά όμοια με την προηγούμενη περιπλέκει τα πράγματα και ταυτόχρονα αποκαλύπτει τη μαγεία των Hail Spirit Noir και την πραγματικά προοδευτική τους διάθεση.

8 / 10

Πέτρος Παπαδογιάννης

 

2η γνώμη

 

Η βασική απορία που προέκυπτε μετά από πολλές ακροάσεις του Mayhem in Blue, ήταν το πώς θα καταφέρουν οι Hail Spirit Noir να επαναλάβουν έναν τέτοιο δίσκο. Φυσικά η απάντηση είναι μία: μη επαναλαμβάνοντάς τον. Το Eden in Reverse είναι ένα διαφορετικό τέρας. Πολλά χαρακτηριστικά του ήχου της μπάντας είναι παρόντα, δοσμένα όμως μέσω ενός νέου πλαισίου. Το black metal είναι πλέον απόν, ενώ και ο ήχος και η παραγωγή έχει αποχωριστεί οτιδήποτε θυμίζει early και mid 70s. Το Eden in Reverse είναι ένας ξεκάθαρα progressive metal δίσκος, αλλά ταυτόχρονα πολύ διαφορετικός από το μέσο όρο του είδους. Ένας ρετρό φουτουρισμός, ο οποίος πηγάζει από τον ήχο των πλήκτρων και την παραγωγή γενικότερα, αποτελεί τη βάση του χαρακτήρα του νέου ήχου. Τα φωνητικά ακούγονται πιο αποστασιοποιημένα, ενώ υπάρχουν απόηχοι ακόμα και του progressive electronic των late 70s και 80s. Η νέα φόρμα που δημιούργησαν οι Hail Spirit Noir φαίνεται να έχει δουλευτεί πολύ, ειδικά στο ηχητικό κομμάτι. Παρόλα αυτά, για την ώρα οι συνθέσεις δεν μοιάζουν να υποστηρίζουν πλήρως την αλλαγή, χωρίς φυσικά να είναι επ΄ ουδενί αδιάφορες. Είναι, όμως, το αδιαμφισβήτητο ταλέντο της μπάντας, αλλά και το φοβερό τελευταίο κομμάτι του δίσκου Automata 1980, που μετά την πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση του Eden in Reverse, θα μας κάνει να περιμένουμε την επόμενη δουλειά τους με ανυπομονησία.

7.5 / 10

Κώστας Μπάρμπας