[AMS Records, 2018]
Intro: Paris Gravouniotis
18 / 12 / 2018
A deep silence prevailed over the past four years at the camp of the great Swedish prog rockers Änglagård, with their latest release being the live record Prog På Svenska – Live In Japan. This year, a project called All Traps on Earth appeared out of nowhere, led by bass player and Änglagård leader Johan Brand, along with his daughter Miranda Brand, Thomas Johnson and Erik Hammarström.
[bandcamp width=100% height=120 album=261157051 size=large bgcol=ffffff linkcol=0687f5 tracklist=false artwork=small]
The dark side of Änglagård
A Drop of Light burst like thunder in the midst of the rather mediocre 2018 regarding prog releases, reminding all friends of the progressive sound what the real DNA of our favourite rock subgenre is. Perfect technique, melodies, rhythmic changes, gripping atmosphere and experimental mood blend and uniquely combine to achieve an excellent result that sounds dreamlike and nightmarish at the same time.
Having the symphonic prog heritage of the sound of Änglagård as its main ingredient, here the company of Johan Brand makes the shadowy style of the Swedish legends even more obscure, adding avant-garde aesthetics to this endeavor. Through four lengthy compositions (plus a two-minute interlude), All Traps on Earth stretch all the spectrum of their influences, managing to stun the listener, making each next hearing an exciting experience. The King Crimson-ish A Drop of Light is dominated by the most adventurous and aggressive side of the band, and it would not be an exaggeration to say that it nods to Univers Zero’s style. Magmatic Warning, although testifying by its title to which band it delivers an atypical tribute, is not limited to the style of Magma, but manages to adorn another outstanding composition with this influence. In Omen and Bortglömda Gårdar they combine the intense melodicity with a darker mood, in two more top moments which both stand at the highest level.
I would also like to focus on how successfully they have incorporated the trumpet and saxophone into the typical Änglagård sound, giving an intense jazz feel and a cinematic touch. Even though A Drop of Light is mostly an instrumental album, Miranda Brand’s vocalese fully blend with the style of All Traps on Earth. Special mention should also be made to the fantastic album cover that most successfully reflects the musical content.
I do not know if this album will have a follow-up, or if this was just a parenthesis in the careers of the participants. However, I personally would not mind at all if All Traps on Earth would be the dark side of Änglagård and Johan Brand’s experimental field of action, much less if they continue to record such great albums as this year’s A Drop of Light. Those who prefer the uncompromising and groundbreaking side of prog rock, they most likely have the best album of the year in front of them.
9 / 10
Paris Gravouniotis
[AMS Records, 2018]
Εισαγωγή: Πάρης Γραβουνιώτης
18 / 12 / 2018
Νεκρική σιγή επικρατούσε τα τελευταία 4 χρόνια στο στρατόπεδο των σπουδαίων Σουηδών prog rockers Änglagård, με την τελευταία τους δισκογραφική εμφάνιση να είναι το ζωντανά ηχογραφημένο Prog På Svenska – Live In Japan. Φέτος λοιπόν, πραγματικά από το πουθενά εμφανίστηκε ένα project ονόματι All Traps on Earth ηγούμενο από τον μπασίστα και ηγέτη των Änglagård Johan Brand, έχοντας στο πλευρό του την κόρη του Miranda Brand αλλά και τους μουσικούς συνοδοιπόρους του Thomas Johnson και Erik Hammarström.
[bandcamp width=100% height=120 album=261157051 size=large bgcol=ffffff linkcol=0687f5 tracklist=false artwork=small]
Η σκοτεινή πλευρά των Änglagård
Το A Drop of Light έσκασε σαν κεραυνός εν αιθρία στα μέτρια κατά τη γνώμη μου prog δρώμενα του τρέχοντος έτους, θυμίζοντας σε όλους τους φίλους του προοδευτικού ήχου ποιο είναι το πραγματικό DNA του αγαπημένου μας rock παρακλαδιού. Το απόλυτο παίξιμο, οι μελωδίες, οι εναλλαγές ρυθμών και διαθέσεων, η καθηλωτική ατμόσφαιρα και η πειραματική διάθεση ενώνονται και συνδυάζονται μοναδικά πετυχαίνοντας ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα που ηχεί ονειρικό και εφιαλτικό ταυτόχρονα.
Έχοντας ως βασικό συστατικό την symphonic prog κληρονομιά του ήχου των Änglagård, εδώ η παρέα του Johan Brand κάνει ακόμη πιο μουντό το ούτως ή άλλως σκοτεινό ύφος των Σουηδών, προσθέτοντας μία avant-garde αισθητική στο όλο εγχείρημα. Μέσα από τέσσερις μακροσκελείς συνθέσεις (συν μία δίλεπτη), οι All Traps οn Earth απλώνουν όλο το εύρος των επιρροών τους καταφέρνοντας να καθηλώσουν τον ακροατή, καθιστώντας την κάθε επαναληπτική ακρόαση ως μία συναρπαστική εμπειρία. Στο King Crimson-ικό ομώνυμο κομμάτι επικρατεί η πιο περιπετειώδης και επιθετική πλευρά του σχήματος, ενώ δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πως σε σημεία θυμίζει αρκετά το ύφος των Univers Zero. Το Magmatic Warning παρόλο που μαρτυράει από τον τίτλο του σε ποια μπάντα αποδίδει έναν άτυπο φόρο τιμής, δεν περιορίζεται στο στυλ των Magma αλλά διανθίζει με αυτό μία ακόμη εξαιρετική σύνθεση. Στα Omen και Bortglömda Gårdar συνδυάζουν την έντονη μελωδικότητα με το σκοτεινό -όπως προαναφέρθηκε- ύφος, σε δύο ακόμη κορυφαίες στιγμές που στέκονται στο υψηλότερο επίπεδο.
Θα ήθελα να σταθώ στο πόσο πετυχημένα έχουν ενσωματώσει την τρομπέτα και το σαξόφωνο στον κλασσικό Änglagård ήχο, προσδίδοντας μία έντονη jazz έως και κινηματογραφική νότα. Επίσης παρότι το A Drop of Light είναι ένας σχεδόν instrumental δίσκος, οι φωνητικές πινελιές της Miranda Brand εναρμονίζονται πλήρως με το στυλ των All Traps οn Earth. Ειδική μνεία και στο φανταστικό εξώφυλλο που αντικατοπτρίζει με τον πλέον πετυχημένο τρόπο το μουσικό περιεχόμενο.
Δεν γνωρίζω αν το εν λόγω project θα έχει συνέχεια, ή απλά αποτέλεσε μια παρένθεση. Ωστόσο εμένα προσωπικά δεν θα με ενοχλούσε καθόλου οι All Traps οn Earth να είναι η σκοτεινή πλευρά των Änglagård και το πειραματικό πεδίο δράσης του Johan Brand, πόσο μάλλον αν συνεχίσουν να ηχογραφούν τόσο εξαιρετικά albums όσο το φετινό A Drop οf Light. Όσοι προτιμούν την ασυμβίβαστη και ρηξικέλευθη πλευρά του prog rock πιθανόν να έχουν μπροστά τους τον δίσκο της χρονιάς.
9 / 10
Πάρης Γραβουνιώτης
Be the first to comment