Oranssi Pazuzu – Mestarin Kynsi

[Nuclear Blast, 2020]

Εισαγωγή: Πέτρος Παπαδογιάννης
Μετάφραση: Λευτέρης Σταθάρας

Το συγκρότημα με το όνομα εμπνευσμένο από τη μυθολογία της Μεσοποταμίας και συγκεκριμένα από το δαίμονα Pazuzu (Oranssi σημαίνει πορτοκαλί), αλλά και τους περίεργους τίτλους και στίχους τραγουδιών στη μητρική τους φινλανδική γλώσσα, κυκλοφορεί φέτος το πέμπτο της άλμπουμ με τίτλο Mestarin Kynsi. Από το ντεμπούτο τους άλμπουμ ακόμα, το Muukalainen Puhuu (2009), είχαν δείξει ότι πρόκειται για μία ιδιαίτερη και άκρως ενδιαφέρουσα περίπτωση συγκροτήματος.

Η κορύφωση της δημιουργικότητας των progressive black metallers Oranssi Pazuzu ήρθε με το προηγούμενό τους άλμπουμ, το Värähtelijä (2016), το οποίο και στάθηκε ικανό να τους βγάλει από το underground επίπεδο της εκπληκτικής κατά τα άλλα Svart Records, με την φετινή τους κυκλοφορία να τους βρίσκει στην Nuclear Blast, που μάλλον υπόσχεται να τους συστήσει σε ένα μεγαλύτερο κοινό.


 

Πρόσκληση σε έναν ανήλιο κόσμο

Το Mestarin Kynsi αποτελείται από έξι κομμάτια συνολικής διάρκειας 50 λεπτών. Το εναρκτήριο Ilmestys με το τελετουργικό intro αναλαμβάνει το ρόλο της εισαγωγής στον αλλόκοτο χωροχρόνο της μπάντας. Τα πάντα δαιμονικά growl φωνητικά ακούγονται σαν κάποιου είδους επίκληση και η εκπληκτική ατμόσφαιρα του τραγουδιού κορυφώνεται με τους industrial / ηλεκτρονικούς ήχους των πλήκτρων και ένα black metal ξέσπασμα στο τέλος του.

Στο Tyhiyyden Sakramentti η space ατμόσφαιρα και τα à la Hawkwind πλήκτρα του άτυπου πρώτου μέρους του «διαλύονται» από ένα βάρβαρο black metal ξέσπασμα και η λύτρωση θα έρθει με τα μεγαλοπρεπή κινηματογραφικά πλήκτρα στο τέλος. Το Uusi Teknokratia που έχει επιλεγεί και ως video προώθησης του άλμπουμ, για την ακρίβεια μία edit εκδοχή του αφού αυτή του άλμπουμ διαρκεί 10 λεπτά, χαρακτηρίζεται από τη διαρκή επανάληψη ενός στοιχειωτικού psych θέματος στο φλάουτο και υπερ-ακραίων black metal φωνητικών.

Συγκριτικά με τις προηγούμενες δουλειές τους, ναι μεν ο βασικός συνδυασμός του black metal στοιχείου με επιρροές prog και στοιχεία krautrock υπάρχει, αλλά υπάρχει μεγαλύτερη ευθύτητα στις συνθέσεις. Ίσως σε αυτήν την προσέγγιση  επηρέασε το περσινό project μελών των Oranssi Project, οι Waste of Space Orchestra, που κινούταν προς μία τέτοια κατεύθυνση.

Το Oikeamielisten Sali είναι μία φοβερή σύνθεση με συμμετοχή εγχόρδων, ηλεκτρονικούς ήχους και φυσικά black metal. Ίσως αυτή η προσέγγιση να αποτελέσει και πηγή έμπνευσης για τα επόμενα άλμπουμ του γκρουπ, με το σκεπτικό ότι αρέσκονται στην σταδιακή ενσωμάτωση νέων ήχων.

Το Kuulen Ääniä Maan Alta φέρει industrial / tribal στοιχεία αλλά και ηλεκτρονικούς ήχους. Σίγουρα ένα από τα στοιχεία που άλλοτε χρωματίζουν και άλλοτε τονίζουν την μαύρη ατμόσφαιρα που επικρατεί σε όλη τη διάρκεια του άλμπουμ είναι η τόσο εύστοχη χρήση των πλήκτρων.

Το άλμπουμ θα κλείσει μεγαλοπρεπώς με το Taivaan Porttii που παραπέμπει ευθέως σε σχήματα του Νορβηγικού black, όπως οι Emperor για παράδειγμα, όμως μέσα σε ένα πλαίσιο ενός κινηματογραφικού εφιάλτη.

Τα πέντε μέλη των Oranssi Pazuzu καταφέρνουν να ακούγονται σαν μία μεγάλη ορχήστρα όπου κάτω από τον ισοπεδωτικό ήχο και τα πολλά στρώματα οργάνων κρύβονται δεκάδες ιδέες και συναισθήματα. Δεν υπάρχει κανένα φως στο έρεβος Mestarin Kynsi, ούτε ίχνος ελπίδας εντοπίζεται. Η κυκλοφορία τυγχάνει να συμπίπτει με την παγκόσμια δυστοπική συνθήκη που βιώνουμε και θα μπορούσε να περιγράφει την πιο ακραία μορφή αρνητικών συναισθημάτων που μπορεί να νοιώσει κάποιος.

Το Mestarin Kynsi δοκιμάζει τις αντοχές του ακροατή. Οι Oranssi Pazuzu συνεχίζουν να επιλέγουν το μονοπάτι του αριστερού χεριού και προσκαλούν τον ακροατή στον δικό τους ανήλιο κόσμο.

8 / 10

Πέτρος Παπαδογιάννης

 

2η γνώμη

 

Στο άκουσμα της υπογραφής των Oranssi Pazuzu από την Nuclear Blast, είχα ανησυχήσει αρκετά για την πορεία του group. Οι εξαιρετικές δουλειές τους πάντα έσφυζαν από ελευθεριότητα και η γερμανική δισκογραφική εταιρεία δεν μας έχει συνηθίσει σε κυκλοφορίες που διαθέτουν αυτό το ανήσυχο πνεύμα. Ωστόσο, το Mestarin Kynsi με διαψεύδει πλήρως μιας και διαθέτει τον χαρακτηριστικό ήχο της φινλανδικής (ας πούμε psych-black metal) μπάντας και μάλιστα χωρίς εκπτώσεις στο χτίσιμο των συνθέσεων (όλες πάνω από 7 λεπτά), αλλά ούτε και στην ακρότητα του metal που περιλαμβάνουν. Μοιραία θα γίνουν συγκρίσεις με το περσινό, απόκοσμα σκοτεινό κομψοτέχνημα των Waste of Space Orchestra και η ετυμηγορία για το ποιο είναι καλύτερο, είναι εξαιρετικά δύσκολο να προκύψει. Διότι σε αντίθεση με την ομοιογένεια του παράλληλου project του Syntheosis, το άλμπουμ των Oranssi Pazuzu διαθέτει ποικιλία στο πως διαχέει την μουσική του ανάμεσα σε γνώριμες μεθόδους (είναι κοινή πρακτική πλέον το να προσθέτεις στην μουσική σου ένα essence από διάστημα για να ακούγεται cool). Οι ρυθμικές Ηawkwind αναφορές του Uusi Teknokratia και οι synth λούπες του Kuulen Ääniä Maan Alta μέχρι τo intelligent black metal του Taivaan Portii και την post κλιμάκωση του Oikeamielisten Sali, όλα αποδεικνύουν σε κάθε μα κάθε σύνθεση ότι μπορούν να φέρουν κάθε επιρροή πολύ κοντά στο στυλ τους.

8.5 / 10

Αλέξανδρος Τοπιντζής

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης