Steve Hackett – Genesis Revisited: Live at the Royal Albert Hall

 [InsideOut, 2014]

Genesis Revisited - Live at the Royal Albert Hall

Εισαγωγή: Δημήτρης Καλτσάς
15 / 01 / 2015

Ό,τι και να πει κανείς σχετικά με την προσφορά του Steve Hackett στο προοδευτικό rock και όχι μόνο θα είναι πραγματικά λίγο. Σε περίπτωση που εκνευρίζει η προηγούμενη χιλιοειπωμένη διατύπωση που λειτουργεί ως τέλεια συμβατική έναρξη κειμένου με τη χρήση υπερβολής, δε θα έπρεπε, είναι η αλήθεια. Ο Hackett υπήρξε μέλος των Genesis στην κορυφαία περίοδό τους, συμβάλλοντας και συνθετικά και αποτελώντας έναν ήρωα της κιθάρας, όντας αρχικά επηρεασμένος από τον Fripp (καθιστός, εσωστρεφής, επιστρατεύοντας λυρικές μελωδίες στο background), ενώ ποτέ (ΜΑ ΠΟΤΕ!) δε διεκδίκησε αυτό που δικαιωματικά θα έπρεπε να του είχε αποδοθεί ιστορικά.

Όταν πρόσφατα ο Hackett ενοχλήθηκε από τους πάλαι ποτέ συνεργάτες του (κλικ) είχε απόλυτο δίκιο, όχι μόνο για την ανισότητα προβολής της προσωπικής του καριέρας στο τελευταίο DVD της μπάντας, αλλά γιατί ο ίδιος είναι ο μοναδικός άξιος συνεχιστής του prog πνεύματος των Genesis.

Το ντεμπούτο του, “Voyage Of The Acolyte” (1975), δίκαια συγκαταλέγεται μεταξύ των διαχρονικών prog αριστουργημάτων και έκτοτε ακολούθησαν άλλα 22 albums, στα οποία εξασφαλίστηκε ένα αξιοπρεπές επίπεδο, το οποίο ξεπεράστηκε κατά πολύ στα περισσότερα εξ αυτών (π.χ. “Please Don’t Touch!”, “Spectral Mornings”, “Defector”, “Darktown”, “To Watch The Storms”, “Wild Orchids” και πολλά άλλα, η παρένθεση ήταν εξαρχής ένα λάθος…). Αναμένοντας το “Wolflight” (κλικ), το περσινό πλέον “Genesis Revisited: Live at the Royal Albert Hall” αξίζει της προσοχής μας. Το 12ο (!) ζωντανά ηχογραφημένο album του Hackett αποτελεί το επιστέγασμα μιας σπουδαίας καριέρας σε ένα venue που είναι για τους Βρετανούς ό,τι το Madison Square Garden για τους Αμερικανούς. Και αυτή είναι η τέταρτη φορά που ο σπουδαίος κιθαρίστας αποδεικνύει δισκογραφικά το σεβασμό του για τους Genesis των 70s…      


 

Μνημειώδης συνέπεια

Κάθε κριτική είναι από μόνη της μία εξόχως ιδιαίτερη περίπτωση, πολλώ δε μάλλον όταν πρόκειται για έναν live δίσκο. Σε αυτό συντελεί ίσως η αλλαγή των κριτηρίων, η ανάγκη εστίασης σε εκτελεστικές λειτουργίες, η εμφάνιση νέων ανεξερεύνητων δυναμικών και άλλα πολλά. Αν βάλουμε και στην εξίσωση και ένα καταξιωμένο όνομα στον ρόλο του πρωταγωνιστή τότε όλοι καταλαβαίνουμε πως η ιδιαιτερότητα γίνεται κανόνας. Προς αποφυγή παρεξηγήσεων το παραπάνω δεν λειτουργεί αποκλειστικά αρνητικά, αν για παράδειγμα λάβουμε υπόψη τον πρόσφατο live δίσκο του Steve Hackett.

Ο μυθικός Βρετανός κιθαρίστας στα πλαίσια της ενασχόλησής του με την απόδοση συνθέσεων του συγκροτήματος με το οποίο διέπρεψε, τους Genesis, μας προσφέρει μία κυκλοφορία υπό τον τίτλο “Genesis Revisited: Live at the Royal Albert Hall”, η οποία έρχεται ένα χρόνο μετά από την κυκλοφορία της αντίστοιχης ζωντανής εμφάνισης στο Hammersmith. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετές διαφοροποιήσεις, με κάποιες από αυτές να δίνουν συμβολικό βάρος στον live δίσκο.

Έτσι, ο Steve Hackett βρίσκεται να παίζει για πρώτη φορά παρακαλώ στον ιστορικό χώρο του Λονδίνου και ίσως αυτό για πολλούς από εμάς να φτάνει και να περισσεύει. Και αυτό διότι οποιαδήποτε διαπραγμάτευση για το μουσικό μέρος καθίσταται σχεδόν περιττή. Ο Hackett δεν αφήνει περιθώρια, το παίξιμό του δεν μπορεί να είναι κάτι άλλο παρά φανταστικό ενώ οι αρκετές συμπράξεις επί σκηνής δίνουν κάποιο ενδιαφέρον στη ροή. Gary O’ Toole, Ray Wilson, Roine Stolt, John Wetton και φυσικά η Amanda Lehmann (στο “Ripples”) είναι τα αρκετά γνωστά ονόματα που ανεβαίνουν στο σανίδι και συμμετέχουν σε ένα setlist το οποίο αποτελείται από κλασσικές στιγμές του Hackett στην καριέρα του με τους Genesis.

Μοναδική γκρίζα αναφορά θα κάνω για το κομμάτι των φωνητικών και τον Nad Sylvan ο οποίος προσωπικά σε ορισμένες στιγμές με κουράζει, αν και οφείλω να ομολογήσω πως με τις φωνές που μοιάζουν με αυτές των αντίστοιχων δυσανάλογα μεγάλων frontmen που προσπαθούν να καλύψουν… έχω τα θεματάκια μου. Παρόλα αυτά το εγχείρημα είναι προφανώς δυσθεώρητο υπό την έννοια ότι οι ερμηνείες του Gabriel είναι κάτι παραπάνω από μοναδικές.

Οποιοσδήποτε οπαδός των Genesis θα πρέπει να δώσει λίγο από τον χρόνο του για να απολαύσει τον άνθρωπο που αντλώντας έμπνευση από τον Bach και τον John Mayall δημιούργησε κάτι το οποίο έπειτα από δεκαετίες ακούγεται ελκυστικά παροντικό στο “Genesis Revisited : Live at Royal Albert Hall”.

 

8.5 / 10

Δημήτρης Καστρίτης

 

Αναπόφευκτες φαντασιώσεις

Ένας λόγος που δικαιολογεί την αγάπη όσων παρακολουθούν με συνέπεια την καριέρα του Steve Hackett είναι η μεγάλη προσοχή και η αφοσίωση με την οποία προσεγγίζει κάθε του βήμα, κάθε δημιουργία, ακόμα και κάθε του συναυλία. Tο τελευταίο του live album ηχογραφήθηκε ζωντανά στο Royal Albert Hall με κάθε μεγαλοπρέπεια σε διάρκεια (2 ώρες και 16 λεπτά), light show, εκλεκτούς καλεσμένους (John Wetton, Amanda Lehmann, Ray Wilson, Roine Stolt) και φυσικά ένα χορταστικό set από κομμάτια των Genesis.

Ο σεβασμός με τον οποίο ο Hackett στέκεται απέναντι στα παλιά χρόνια είναι αξιοθαύμαστος, όχι απλώς για το υψηλό καλλιτεχνικό επίπεδο, αλλά κυρίως γιατί καταφέρνει να μη γίνεται ούτε στο ελάχιστο βαρετός και να μη δημιουργεί υποψίες για επιστράτευση σκελετών από ντουλάπες. Η εκτελεστική και καλλιτεχνική πιστότητα δεν ισοδυναμεί με αντιγραφή, όταν η “μπαγκέτα” βρίσκεται στα χέρια ενός τόσο σπουδαίου μουσικού και ειλικρινούς ανθρώπου, που ποτέ δεν έκρυψε την αγάπη του για το progressive rock το οποίο υπηρετεί πιστά όλα αυτά τα χρόνια χωρίς γραφικότητες και με την κιθαριστική σοφία του να πυκνώνει με τα χρόνια. Έχοντας μαζί του μία εξαιρετική μπάντα μουσικών που συμπράττουν πολλά χρόνια πλέον μαζί του, ο Hackett μας έδωσε άλλο ένα ζωντανό album χάρμα ακροάσθαι από την αρχή μέχρι το αποθεωτικό τέλος με το “Los Endos” στο encore. Αξίζει ιδιαίτερη αναφορά στον εξαιρετικό Roger King στα πλήκτρα και αν υπάρχει μία μικρή «παραφωνία» στο σύνολο, εύκολα επιλέγεται ο Nad Sylvan, ο οποίος βέβαια επωμίστηκε το πιο βαρύ φορτίο: να αποδώσει ζωντανά κομμάτια που έμειναν στην αιωνιότητα από δύο εκ των πιο χαρακτηριστικών φωνών εντός και εκτός rock. Το έντονα (αμφιλεγόμενο) θεατρικό του στυλ, οι ενδυματολογικές του επιλογές και το χιούμορ του ομολογώ πως δεν με βοηθούν να τον δικαιολογήσω -κάθε άλλο μάλλον- αλλά επειδή εδώ δεν γράφουμε για το dvd, ας μείνουμε στο ότι φωνητικά είναι πολύ καλός.

Η αναζήτηση κάποιων highlights μεταξύ των 18 κομματιών αναπόφευκτα πέφτει στο κενό. Η απόδοση όλων των συνθέσεων είναι εντυπωσιακή. Εδώ δεν υπάρχει καμία άβολη στιγμή σε κανένα από τα 26 λεπτά του “Supper’s Ready”, την έκρηξη του “Musical Box”, το απόλυτα λυρικό “Dancing With The Moonlit Knight”… πουθενά. Πραγματικά πουθενά.

(Ακολουθεί κατάφωρη αδικία του album…) Το «μόνο» που λείπει από τα κομμάτια αυτά είναι οι υπόλοιποι τέσσερις άνθρωποι που συναποτέλεσαν το αγαπημένο συγκρότημα πολλών (δηλώνω απερίφραστα ένοχος). Όσο ενάντιος κι αν είμαι προσωπικά στα reunions και σε ό,τι κρύβεται πίσω από αυτά, εδώ αξίζει η εξαίρεση. Τα χρόνια έχουν περάσει και ελπίζω να μην περάσουν πολλά ακόμη. Και οι πέντε βρίσκονται εν ζωή και δεδομένου ότι δεν υπάρχει κάποια αρκετά καλή δικαιολογία, η αυλαία μπορεί να πέσει οριστικά με τον ιδανικό τρόπο που σκεφτόμαστε όλοι. Αρκεί να ακούσουν οι υπόλοιποι (και) αυτό το album για να πειστούν και να παραμερίσουν εγωισμούς. Όχι άλλο “revisited”. Genesis σκέτο ή τίποτα.

 

7.5 / 10

Δημήτρης Καλτσάς

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης