Από τον Χρήστο Κισατζεκιάν
Σαρανταπέντε χρόνια πέρασαν κιόλας από τότε που ο Βρετανός John McLaughlin ηχογράφησε το μνημειώδες και πρωτοποριακό δισκογραφικό ντεμπούτο του “Extrapolation” αλλάζοντας τον χάρτη της Αυτοσχεδιαστικής, Ηλεκτροδοτούμενης Μουσικής. Κι όμως. Ο τότε εικοσιεξάχρονος κιθαρίστας είχε ήδη στο βιογραφικό του σημαίνουσες συνεργασίες με τεράστια ονόματα του λευκού, πειραματικού έως και «επιθετικού» blues rock όπως οι Brian Auger, Graham Bond, Georgie Fame & Ginger Baker. Η συμμετοχή του δε στο “Bitches Brew” του αείμνηστου Miles Davis που ουσιαστικά θεωρείται αφετηρία του ιδιώματος που ονομάζουμε Jazz Fusion, μνημονεύεται έως και σήμερα ως σημαίνουσα. Ως ιδρυτής και ηγέτης των ηγεμονικών Mahavishnu Orchestra, θεωρείται ένας από τους πιο επιδραστικούς μουσικοσυνθέτες του εικοστού αιώνα και ο πρώτος τάχιστος χειριστής της ταστιέρας, γεγονός που τον ακολουθεί ως φήμη μα και «γενική απαίτηση» σε κάθε του έκφανση μέχρι σήμερα. Τέλος, το ιστορικό ακουστικό κιθαριστικό τρίο με τους Al DiMeola & Paco de Lucia (σημ: με τον Larry Coryell αργότερα να αντικαθιστά τον Al) έγραψε τη δική του ιστορία.
‘Όμως εμείς το βράδυ της 26ης Νοεμβρίου τιμήσαμε στη μοναδικής αισθητικής & ακουστικής αίθουσα της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών μια άλλη καινοτομία, ένα άλλο «μεγάλο στοίχημα» του ανήσυχου δημιουργού, δίνοντας το παρών στην επετειακή μορφή του ακουστικού project Shakti που πρωτοδημιούργησε σαράντα χρόνια πριν. Εκτός του εμπνευστή λοιπόν, οι Remember Shakti αποτελούνται σήμερα από τον τιτάνιο συνιδρυτή του πρωταρχικού σχήματος Zakir Hussain στα τάμπλας, τον απόγονο του T.H. Vikku Vinayakram στα κρουστά, τον διεθνούς φήμης τραγουδιστή Shankar Mahadevan και τον ταπεινό μα χαρισματικό U.Shrinivas στο μαντολίνο.
Θα ήταν πάνω-κάτω εννέα παρά τέταρτο όταν το εισαγωγικό “Bending The Rules” κατέστησε μονομιάς ξεκάθαρο το χαρακτήρα τούτης της μοναδικής συνεύρεσης εμπνευσμένων μουσικών που διήρκησε κοντά στις δυο ώρες, δίχως διάλλειμα, δίχως καν encore. Ο παγκοσμίου φήμης Ινδός τραγουδιστής Mahadevan μας έμπασε εξαρχής στο αναμενόμενο μυσταγωγικό γαϊτανάκι που τούτο το έντεχνο πάντρεμα Ανατολής και Δύσης εμπνέει. Και ήταν εξίσου αναμενόμενο πως οι αναφορές στην ηλεκτρική εποποιία του McLaughlin θα ήταν ελάχιστες. Παρόλα αυτά, στη διασκευή του “You Know, You Know” δείξαμε όλοι μας ξεκάθαρα τη λατρεία μας στα όσα γέννησε ένας από τους πρωτεργάτες της Jazz Rock Fusion, με παρορμητικά χειροκροτήματα που δεν του πέρασαν απαρατήρητα αφού μας χαμογέλασε αρκετές φορές ανταποδοτικά. Αυτό όμως που μου προκάλεσε η πασιφανώς εξωπραγματική ευχέρεια του γλυκύτατου Shrinivas στο μαντολίνο, για με προσωπικά αποτέλεσε τη μεγάλη έκπληξη της βραδιάς. Ειλικρινά, υπήρχαν στιγμές που αναρωτιόσουν αν τελικά, σε κάποια σημεία, ο σχετικά νεαρός Ινδός ήταν έως και ταχύτερος του πρωτοδιδάξαντα! Και το πιο σημαντικό; Παρέμενε εξίσου διαυγής.
Όσο για τον πρωταγωνιστικό ρόλο των κρουστών, ή ακόμη πιο σωστά της Ρυθμικής Πανδαισίας που στους Remember Shakti συνειδητά ορίζει έως και ξεπερνά τα όρια της ανθρώπινης έμπνευσης και ικανότητας, ο Vinayakram στα
αριστερά της σκηνής τίμησε υπέρ το δέον τη μνήμη του γεννήτορά του χτίζοντας τη θεμελιώδη βάση του ακούσματος με ένα ολοδικό του, μονολιθικό τρόπο. Τώρα, για τον Zakir τι να καταθέσω εδώ από τη στιγμή που όποιοι εκ των θεατών δεν ήρθαν για τον John (βλέπε συνάδελφοι κρουστοί), έσπευσαν για αυτόν;;; Ίσως μονάχα αυτό: δέκα δάχτυλα, δυο παλάμες, δυο αγκώνες, μα και το σώμα του ολόκληρο, υπήρξαν υπεύθυνα για ένα Ορχηστρικό χείμαρρο «εκνευριστικά» τέλειων χρονισμών και αντιστοίχως εμπνευσμένων αντιχρονισμών, όχι μόνο όταν καλείτο να αυτοσχεδιάσει, μα από της αρχή έως το τέλος της παράστασης.
Με την ευχή να δούμε και έναν McLaughlin «ηλεκτρικό» το συντομότερο δυνατό, γύρω στις έντεκα παρά κάτι πήραμε το δρόμο του γυρισμού γεμάτοι αλλόκοσμες μελωδίες και ατίθασες κρούσεις, μα πάνω απ’ όλα, γεμάτοι από την επιδημική Ενότητα (βλέπε Oneness) που απέπνεε το κουιντέτο…
Φωτογραφίες: Χρήστος Κισατζεκιάν www.livephotographs.com
Κάντε το πρώτο σχόλιο