The project of Greek composer and multi-instrumentalist Stelios Romaliadis, Lüüp have a long history of excellence within the fields of chamber music, progressive folk and avant-garde. Voted by many as one of the best albums of 2011, their previous release “Meadow Rituals” captured on record the dark essence of British prog-folk. Six years later, Lüüp are back with a new concept, a work of dark and ceremonial chamber music imbued with esoteric atmospheres and characterized by a black metal approach which reflects Stelios Romaliadis’ passion for the genre.
Aptly titled “Canticles of the Holy Scythe”, the album is a concept about Death through occult philosophy; a journey of understanding and reconciliation with Death as a symbol of renewal through self awareness and enlightenment. It’s a superb cultural pastiche where superstitions and folk traditions entwine with the secrets of Alchemy and the Kabbalah, with Aleister Crowley’s magick and with ancient invocations of cosmic deities and astrological energies.
Lüüp’s chamber music is sombre, minimalistic yet elegant, often bordering on folk and ambient drone. It combines the aesthetics of black metal, Balkan folk polyphonic singing, the harmonic and rhythmic power of Igor Stravinsky and Bela Bartok, the micro-polyphony and developing stillness of György Ligeti & Giacinto Scelsi, and the dark music of Univers Zero and Art Zoyd.
Apart from the acoustic orchestration alternatively combining violas, cellos, bassoon, double bass, flute, woodwinds, piano, santouri and percussions, “Canticles of the Holy Scythe” is dominated by the intense performances of some amazing vocalists. The fascinating “witch” Sofia Sarri sounds truly possessed during the demonic incantations of “9°=2° (Κόγξ ὀμ Πὰξ)”, while the mournful, angelic timbres of Anna Linardou and Xenia Rodotheatou add religious emphasis to the most ethereal moments on the album.
However, it’s with the performances of two black metal celebrities that “Canticles of the Holy Scythe” reaches its climax: Rotting Christ’s singer Sakis Tolis recites words of wisdom and illumination, infusing the drone crescendo of “The Greater Holy Assembly” with mystical furor, while Bjørn Aldrahn Dencker (Urarv, The Deathtrip, ex-Dødheimsgard) gives voice to Death itself and delivers a spine-chilling theatrical performance throughout the mysterious “Stibium (Triumph of Death)”, wonderfully interlacing his pungent vocals with the enigmatic musical thread orchestrated by Lüüp.
TRACKLIST:
1. Γιατί Είναι Μαύρα τα Βουνά (Why Are The Mountains Black) (04:58)
2. 9°=2° (Κόγξ ὀμ Πὰξ) (08:01)
3. The Greater Holy Assembly (Ha Idra Rabba Qadisha) (07:27)
4. Noctivagus (Apparition Of Death) (04:10)
5. Stibium (Triumph Of Death) (06:44)
6. Зона (Mors Consolatrix) (05:07)
Total Time 35:27
Comes as a limited Slipcase CD with 20-page booklet via I, Voidhanger Records. Art direction and layout by Francesco Gemelli. This album is due out on 8 December.
Tο project του συνθέτη και του multi-instrumentalist Στέλιου Ρωμαλιάδη, Lüüp, έχει μακρά ιστορία στο πεδίο της chamber music, progressive folk και avant-garde. Η προηγούμενη κυκλοφορία τους “Meadow Rituals” ψηφίστηκε από πολλούς ως ένα από τα καλύτερα άλμπουμ του 2011, και κατέγραψε τη σκοτεινή ουσία του βρετανικού prog-folk. Έξι χρόνια αργότερα, οι Lüüp επιστρέφουν με ένα νέο concept, ένα έργο σκοτεινής και τελετουργικής chamber music που διαποτίζεται με εσωτερική ατμόσφαιρα και χαρακτηρίζεται από μια black metal προσέγγιση που αντικατοπτρίζει το πάθος του Στέλιου Ρωμαλιάδη για το είδος.
Έχοντας τίτλο “Canticles of the Holy Scythe”, το album επικεντρώνεται στην ιδέα του θανάτου σis a concept μέσα από την αποκρυφιστική φιλοσοφία, ένα ταξίδι κατανόησης και συμφιλίωσης με το θάνατο ως σύμβολο της ανανέωσης μέσω της αυτογνωσίας και της διαφώτισης. Είναι ένα έργο όπου οι δεισιδαιμονίες και οι λαϊκές παραδόσεις συμπλέκονται με τα μυστικά της Αλχημείας και της Kabbalah, με τη μαγεία του Aleister Crowley και με αρχαίες επικλήσεις κοσμικών θεοτήτων και αστρολογικών ενεργειών.
Η chamber musιc των Lüüp’s είναι σκοτεινή, μινιμαλιστική αλλά κομψή, που συχνά συνορεύει με το folk και το drone περιβάλλον. Συνδυάζει την αισθητική του black metal, το βαλκανικό παραδοσιακό πολυφωνικό τραγούδι, την αρμονική και ρυθμική δύναμη του Igor Stravinsky και του Bela Bartok, την μικρο-πολυφωνία και την ηρεμία των György Ligeti & Giacinto Scelsi και τη σκοτεινή μουσική των Univers Zero και Art Zoyd.
Εκτός από την ακουστική ενορχήστρωση που συνδυάζει βιόλες, τσέλα, bassoon, κοντραμπάσο, φλάουτο, woodwinds, πιάνο, σαντούρι και κρουστά, το “Canticles of the Holy Scythe” κυριαρχείται επίσης από τις έντονες ερμηνείες μερικών εκπληκτικών τραγουσδιδτριών. Η συναρπαστική “μάγισσα” Σοφία Σαρρή ακούγεται ως δαιμονισμένη κατά τη διάρκεια των δαιμονικών απαρχών του “9°=2° (Κόγξ ὀμ Πὰξ)”, ενώ τα θλιμμένα, αγγελικά timbres της Άννας Λινάρδου και της Ξένιας Ροδοθεάτου προσθέτουν θρησκευτική έμφαση στις πιο αιθέριες στιγμές τουάλμπουμ.
Εντούτοις, το αποτέλεσμα κορυφώνεται με τη συμμετοχή δύο black metal διασημοτήτων μεταλλικών διασημοτήτων: οι στίχοι του τραγουδιστή των Rotting Christ Σάκη Τόλη αναπαράγουν λόγια σοφίας και φωτισμού, εγχύοντας το drone κρεσέντο του “The Greater Holy Assembly” με μυστικιστική οργή, ενώ ο Bjørn Aldrahn Dencker (Urarv, The Deathtrip, πρώην Dødheimsgard) δίνει φωνή στον ίδιο τον θάνατο και παραδίδει μια θεατρική παράσταση σε όλο το μυστηριώδες “Stibium (θρίαμβος του θανάτου)”, ξαφνικά αλληλεπικαλύπτοντας τα δριμεία φωνητικά του με το αινιγματικό μουσικό νήμα ενορχηστρωμένο από τους Lüüp.
TRACKLIST:
1. Γιατί Είναι Μαύρα τα Βουνά (Why Are The Mountains Black) (04:58)
2. 9°=2° (Κόγξ ὀμ Πὰξ) (08:01)
3. The Greater Holy Assembly (Ha Idra Rabba Qadisha) (07:27)
4. Noctivagus (Apparition Of Death) (04:10)
5. Stibium (Triumph Of Death) (06:44)
6. Зона (Mors Consolatrix) (05:07)
Total Time 35:27
Σε περιορισμένη έκδοση Slipcase CD με 20-σελιδο booklet. Καλλιτεχνική επιμέλεια από τον Francesco Gemelli. Ο δίσκος θα κυκλοφορήσει στις 8 Δεκεμβρίου από την I, Voidhanger Records.
Κάντε το πρώτο σχόλιο