The new Gazpacho album Fireworker will be released on Kscope on 18th September, on CD, a gatefold 2LP on 180g black vinyl (3 sides audio, 1 side art etching) and digitally.
Conceptually, the album follows the band’s tradition of blending grand philosophical quandaries, stimulating literary leanings, and haunting personal turmoil. In a way, it acts as the culmination of the themes and techniques that’ve decorated earlier collections, combining the fatalistic isolation of Night and Missa Atropos; the ill-fated narrative drama of Tick Tock and Soyuz; and the hefty theological/scientific contemplations of Demon and Molok. Beyond that, its central premise (that humanity has always been controlled by an infallible and omniscient creature determined to propagate at any cost) means that Fireworker comes across like the overarching umbrella under which all of its predecessors occur.
Keyboardist Thomas Andersen elucidates: “There’s an instinctual part of you that lives inside your mind, separate from your consciousness. I call it the ‘Fireworker’ or the ‘Lizard’ or the ‘Space Cowboy.’ It’s an eternal and unbroken lifeforce that’s survived every generation, with a new version in each of us. It’s evolved alongside our consciousness, and it can override us and control all of our actions. In order to get us to do what it wants, the “Fireworker” will silence the parts of our mind that feel disgust or remorse so that we’re unable to stop it. The conscious part of our mind, Andersen notes, will actually “rationalize and legitimize” those thoughts and actions so that we never discover the beast behind-the-scenes. No matter how we feel about ourselves in terms of identity, accomplishments, and value, we’re all just vessels—or “Sapiens”—that the creature uses until it no longer needs us. “If you play along, it’ll reward you like a puppy and let you feel fantastic; if you don’t, it’ll punish you severely.”
Like Night, Fireworker is a single “trip” broken into five chapters but meant to be appreciated all at once. This time, however, Gazpacho’s recurring protagonist is investigating the labyrinthian hive of his own psyche to engage in a Bergman-esque confrontation with the “Fireworker.” This journey is even represented by the Wimmelbilder cover, which, as usual, was designed by collaborator Antonio Seijas and depicts “the billions of neurons that create the cave of the mind”.
Fireworker declares its mesmeric dominance right away via Space Cowboy, a side-long suite whose ominous lyricism (“The parasite / That lives in me / Murders words / From where I stop / And it breathes in / We’re biting our tail / The cycle begins”) is but one of many reasons why it’s among Gazpacho’s greatest compositions. From its heartbreakingly delicate first movement and chaotic centerpiece, to its mournfully symphonic penultimate phase and thunderous outro, it is a masterpiece onto itself, cementing how vivacious, evocative, and imaginative Gazpacho remain after all these years.
From there, the sequence remains just as seductively eccentric and beautiful. In particular, Hourglass is a gorgeous piano ballad that evokes March of Ghosts in its fusion of welcoming melodies and gentle orchestral flourishes. That then make way for the feisty layers and catchy hooks of the band’s first single and title track Fireworker. Fittingly, Antique takes over with angelic mystery and the album closer Sapien, echoes the dynamic range and epic scope of Space Cowboy, resulting in an awe-inspiring finale that envelops you in luscious arrangements and poignant existential realizations. Fireworker is truly life-changing experience, so you would be wise to turn off all of the lights, clear your mind as best you can, and prepare to meet the Fireworker.
Fireworker tracklist:
- Space Cowboy
- Hourglass
- Fireworker
- Antique
- Sapien
Το νέο album των Gazpacho με τίτλο Fireworker θα κυκλοφορήσει από την Kscope στις 18 Σεπτεμβρίου σε CD, gatefold 2LP 180g μαύρο βινύλιο και ψηφιακά.
Εννοιολογικά, το album ακολουθεί την παράδοση της μπάντας να συνδυάζει μεγάλα φιλοσοφικά παράδοξα, να διεγείρει λογοτεχνικές τάσεις και να στοιχειώνει τους ακροατές. Κατά κάποιο τρόπο, λειτουργεί ως το αποκορύφωμα των θεμάτων και των τεχνικών που έχουν διακοσμήσει παλαιότερους δίσκους, συνδυάζοντας τη μοιραία απομόνωση του Night και του Missa Atropos. το τραγικό αφηγηματικό δράμα των Tick Tock και Soyuz και τις βαριές θεολογικές / επιστημονικές σκέψεις στα Demon και Molok. Πέρα από αυτό, η κεντρική του υπόθεση (ότι η ανθρωπότητα ελεγχόταν πάντα από έναν αλάθητο παντογνώστη) σημαίνει ότι το Fireworker είναι σαν την ομπρέλα κάτω από την οποία υπάρχουν όλοι οι προκάτοχοί του.
Ο κημπορντίστας Thomas Andersen διευκρινίζει: “Υπάρχει ένα ενστικτώδες μέρος του εαυτού σας που ζει μέσα στο μυαλό σας, ανεξάρτητο από τη συνείδησή σας. Το ονομάζω ‘Fireworker’ ή ‘Lizard’ ή ‘Space Cowboy’. Είναι μια αιώνια και αδιάσπαστη ζωτική δύναμη που επέζησε κάθε γενιά, με μια νέα εκδοχή σε καθέναν από εμάς. Έχει εξελιχθεί παράλληλα με τη συνείδησή μας και μπορεί να μας ξεπεράσει και να ελέγξει όλες τις ενέργειές μας. Για να μας κάνει να κάνουμε ό,τι θέλει, ο ‘Fireworker’ θα σιγήσει τα μέρη του μυαλού μας που αισθάνονται αηδία ή τύψεις, ώστε να μην μπορούμε να το σταματήσουμε. Το συνειδητό μέρος του μυαλού μας θα “εξορθολογίσει και νομιμοποιήσει” αυτές τις σκέψεις και ενέργειες, ώστε να μην ανακαλύψουμε ποτέ το θηρίο στο βάθος. Ανεξάρτητα από το πώς νιώθουμε για τον εαυτό μας όσον αφορά την ταυτότητα, τα επιτεύγματα και τις αξίες, είμαστε όλοι απλά οχήματα – ή “Sapiens” – που το πλάσμα χρησιμοποιεί έως ότου δεν μας χρειάζεται πλέον. Αν ενδώσετε, θα σας ανταμείψει σαν κουτάβι και θα σας κάνει να νιώσετε φανταστικά. Αν δεν το κάνετε, θα σας τιμωρήσει αυστηρά.”
Όπως το Night, το Fireworker είναι ένα “ταξίδι” χωρισμένο σε πέντε κεφάλαια, που πρέπει να εκτιμηθεί ως ένα. Αυτή τη φορά, ωστόσο, ο πρωταγωνιστής των Gazpacho διερευνά τη λαβυρινθική κυψέλη της δικής του ψυχής για να συμμετάσχει σε μια Μπέργκμαν-ική σύγκρουση με τον ‘Fireworker’. Αυτό το ταξίδι αντιπροσωπεύεται ακόμη και από το Wimmelbilder εξώφυλλο, το οποίο, ως συνήθως, σχεδιάστηκε από τον συνεργάτη της μπάντας Antonio Seijas και απεικονίζει “τα δισεκατομμύρια νευρώνες που δημιουργούν το σπήλαιο του νου”.
Το Fireworker δηλώνει τη μαγευτική κυριαρχία του μέσω του Space Cowboy, μιας σουίτας που καλύπτει μία ολόκληρη πλευρά της οποίας ο δυσοίωνος λυρισμός (“The parasite / That lives in me / Murders words / From where I stop / And it breathes in / We’re biting our tail / The cycle begins”) είναι ένας από τους πολλούς λόγους για τους οποίους συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλύτερων συνθέσεων των Gazpacho. Από το σπαρακτικό πρώτο του μέρος και το χαοτικό κεντρικό θέμα, μέχρι τη θλιβερά συμφωνική προτελευταία φάση και τη βροντερή έξοδο, είναι ένα αριστούργημα πάνω του, παγιώνοντας πόσο ζωντανοί και υποβλητικοί παραμένουν οι Gazpacho μετά από όλα αυτά τα χρόνια.
Η συνέχεια παραμένει εξίσου σαγηνευτικά εκκεντρική και όμορφη. Συγκεκριμένα, το Hourglass είναι μια πανέμορφη μπαλάντα πιάνου που θυμίζει το March of Ghosts στη σύντηξη μελωδιών και μελωδικών ορχηστρικών σημείων. Στη συνέχεια, ακολουθεί το πιασάρικο πρώτο single, το Fireworker. Ταιριαστά, το Antique συνεχίζει με αγγελικό μυστήριο και το Sapien που κλείνει τον δίσκο, αντανακλά τη δυναμική και την επικό μελωδία του Space Cowboy, με αποτέλεσμα ένα εκπληκτικό φινάλε με πλούσια ενορχήστρωση και σπαρακτικές υπαρξιακές συνειδητοποιήσεις. Το Fireworker είναι πραγματικά μια έντονη εμπειρία, οπότε θα ήταν καλό να σβήσετε τα φώτα, να αδειάσετε το μυαλό σας όσο καλύτερα μπορείτε και να προετοιμαστείτε να συναντήσετε τον Fireworker.
Fireworker tracklist:
- Space Cowboy
- Hourglass
- Fireworker
- Antique
- Sapien