Vespero – Shum Shir

[Tonzonen Records, 2017]

Εισαγωγή: Πάρης Γραβουνιώτης
18 / 12 / 2017

Μία από τις ποιοτικότερες prog / psych μπάντες της τελευταίας δεκαετίας και προσωπική αδυναμία επιστρέφει φέτος με τον όγδοο studio δίσκο τους ονόματι Shum-Shir. Ο λόγος φυσικά για τους Ρώσους Vespero, στο στρατόπεδο των οποίων δεν υπήρξαν αλλαγές στη σύνθεσή τους σε σχέση με το προηγηθέν album τους, Lique Mekwas (κλικ) το οποίο μας είχε εντυπωσιάσει, αν και είχε προηγηθεί το εκπληκτικό Fitful Slumber Until 5 A​.​M​.​ (κλικ) ‎που είχε ήδη θέσε τον πήχη πάρα πολύ ψηλά.


 

Good but not essential

Το πρώτο πράγμα που παρατηρεί κανείς είναι πως η διάρκεια του δίσκου είναι αρκετά μειωμένη (περί των 40 λεπτών), λαμβάνοντας υπόψη πως τα 60 με 70 λεπτά κατά μέσο όρο των προηγούμενων δουλειών τους κάθε άλλο παρά ξένιζαν, καθώς αποτελούσαν εύφορο έδαφος ώστε να ξεδιπλώνουν οι Ρώσοι progsters  τα διαστημικά τους τζαμαρίσματα. Η δεύτερη διαφορά σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν εντοπίζεται από τη μία στην εμφανή μείωση των latin / tribal στοιχείων που τόσο όμορφα έντυσαν τις συνθέσεις του Lique Mekwas και από την άλλη στην απουσία των ethnic και ρωσικών folk πινελιών που έδωσαν μια ιδιαίτερη χροιά στο αριστουργηματικό Fitful Slumber Until 5 A. M.

Επομένως όπως είναι ευκόλως αντιληπτό, το φετινό Shum-Shir αποτελεί μια τρόπον τινά πιο τυπική κυκλοφορία που δεν ξεφεύγει από τις βασικές επιρροές των Vespero. Ποιες είναι αυτές; Φυσικά οι psych / prog / fusion / electronic μάστορες Ozric Tentacles καθώς και οι πατέρες του συγκεκριμένου ήχου Gong. Επίσης, το Floyd στοιχείο είναι εμφανές όπως σε κάθε μπάντα που ασχολείται με το ψυχεδελικό progressive rock, όπως και μερικές διακριτικές fusion πινελιές που είναι αρκετά έντονες λόγω του πιο πρωταγωνιστικού ρόλου του βιολιστή τους Vitaly Borodin που φέρνει στο νου το ύφος του θρυλικού Jean-Luc Ponty.

Το εναρκτήριο ομώνυμο κομμάτι αποτελεί ίσως την πιο εντυπωσιακή σύνθεση του δίσκου, με το tribal percussion του guest Alexander Timakov και τα trippy πλήκτρα του Alexey Klabukov να συνδυάζονται μοναδικά με τις κιθαριστικές ιδέες του Alexander Kuzovlev και το εξαιρετικό σε όλον τον δίσκο rhythm section των αδερφών Fedotov. Τα τζαμαριστά Isodore’s Dance, Gaya’s Dance και Gulli’s Dance όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως μένουν πιστά στο δίπολο Ozric Tentacles / Gong ενώ το Hapi που ρίχνει και την αυλαία του δίσκου αποτελεί την πιο ατμοσφαιρική και μελαγχολική στιγμή του δίσκου.

Εν κατακλείδι, χωρίς να αποτελεί μέτρια στιγμή στην εξαιρετική πορεία των Vespero μέχρι και σήμερα, κάθε άλλο, το Shum-Shir κατά τη γνώμη του γράφοντα δεν έδωσε το κάτι παραπάνω όπως πέτυχαν σε μεγάλο βαθμό το Fitful Slumber κυρίως αλλά και το Lique Mekwas. Μπορεί στο ύφος και στην απόδοση να παίρνουν και πάλι άριστα, ωστόσο το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στη σύνθεση. Παρ’όλα αυτά, και εξαιρετικές στιγμές υπάρχουν άφθονες και κανείς δεν έχει υπογράψει συμβόλαιο να κυκλοφορεί μόνο 9άρια και 10άρια και είμαι πεπεισμένος πως του χρόνου θα κυκλοφορήσουν δισκάρα.

7.5 / 10

Πάρης Γραβουνιώτης

 

2η γνώμη

 

Παρόλο που η δισκογραφία των Vespero δεν έχει προσεγγιστεί επισταμένως και επί του συνόλου, κάποιες συνθέσεις τους, κυρίως αυτές που βρίσκονται στα By The Waters Of Tomorrow, Droga και Fitful Slumber Until 5 A.M., δε με άφηναν διόλου αδιάφορο. Οι Ρώσοι instrumental καλλιτέχνες παράγουν ένα πολύ ενδιαφέρον κράμα από space-rock, krautrock, psychedelic και progressive rock. Η tribal ατμόσφαιρα και η ethnic αισθητική απορρέουν και από τον τίτλο του δίσκου, ο οποίος παραπέμπει στις αιθιοπικές παραδοσιακές τελετουργίες περασμένων αιώνων. Ουσιαστικά το Shum-Shir είναι το δεύτερο μέρος των λεγόμενων Abyssinian Tales που ξεκίνησε με το περσινό Lique Mekwas. Μετά από επανειλημμένες ακροάσεις μπορώ να αποφανθώ ότι ξεχωρίζει το Isidore’s Dance, το Gaya’s Dance με τον «σαλεμένο» βιολιστικό ρυθμό και η cosmic flight κατακλείδα του album, Hapi. Συνολικά, πρόκειται για μία αξιοπρόσεκτη δουλειά με αξιόλογες έως πολύ καλές συνθέσεις από ένα άρτιο καλλιτεχνικά συγκρότημα.

7.5 / 10

Θωμάς Σαρακίντσης

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης