Mother of Millions: “Η εσωτερική μας αναζήτηση συνδέεται με παράγοντες από την καθημερινότητα δημιουργώντας κόσμους αστείρευτους από ιδέες”

Sorry, this entry is only available in Greek. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Οι Mother of Millions εμφανίστηκαν λίγο πριν τα μέσα της τρέχουσας δεκαετίας και από τότε μας έχουν δώσει τρεις υπέροχους δίσκους και πολλές υποσχέσεις για το μέλλον. Λίγο καιρό μετά την κυκλοφορία του Artifacts (οι κριτικές μας εδώ) και ακριβώς πριν τις εμφανίσεις τους σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα με τους εξαιρετικούς Playgrounded, είχαμε τη χαρά να μιλήσουμε με τον Γιώργο Μπουκαούρη, drummer των Mother of Millions, για την μπάντα, το alt-prog, το παρόν και φυσικά το μέλλον. 

Ερωτήσεις: Λευτέρης Σταθάρας, Δημήτρης Καλτσάς


Γεια σου Γιώργο και συγχαρητήρια για το Artifacts! Δομικά είναι εμφανές ότι επενδύετε πολύ περισσότερο σε μία απλότητα που αντί να απογυμνώνει τα κομμάτια, τους προσδίδει μία αυστηρότητα. Τι σας ώθησε σε αυτή την αλλαγή;

Η απλότητα των συνθέσεων μας δεν έχει απώτερο σκοπό την πρωτοτυπία, αλλά είναι αποτέλεσμα ενός άλλου παράγοντα. Το πέρας του χρόνου είναι αυτό που ευθύνεται για αυτή την προσέγγιση μέσα στα κομμάτια μας καθώς μαζί με αυτό αλλάζουμε και εμείς ως άνθρωποι και κατά συνέπεια ως μουσικοί.

Έχουμε την αίσθηση ότι το προηγούμενο album σας αποτελεί σταθμό στην πορεία σας, τόσο συνθετικά όσο και ηχητικά. Επηρέασε κάπως η περιοδεία του Sigma τον τρόπο που γράφετε;

Σίγουρα! Οποιοδήποτε βήμα, είτε αφορά τις ζωντανές εμφανίσεις είτε την καθημερινή μας αναζήτηση για διοχέτευση της δημιουργικότητάς μας, επηρεάζει όχι μόνο τον τρόπο που συνθέτουμε-γράφουμε αλλά και τις μεταξύ μας σχέσεις. Η εμπειρία της περιοδείας του Sigma μας έφερε πολύ κοντά σαν ομάδα και μας τροφοδότησε με θέληση και επιμονή για συνέχεια.

Πώς αποφασίσατε να βάλετε την αφήγηση στο τέλος του δίσκου; Γιατί στα ελληνικά;

Μέχρι στιγμής μας εκφράζει τις ιδέες που έχουμε να τις εντάσσουμε μέσα σε ένα ενιαίο έργο με αρχή, μέση και τέλος. Το finale μιας ιστορίας είναι αυτό που σου αφήνει τη γεύση αυτού που βίωσες γι’αυτό και επιλέξαμε αυτή την αφήγηση που περιέχει μέσα σε λίγους στίχους το όλο concept. Επιλέξαμε τα ελληνικά γιατί έδεναν περισσότερο με τα συναισθήματα που θέλαμε να μοιραστούμε. Η κα. Μαρία Καλλιμάνη με την εκφραστικότητα της ενσάρκωσε αυτά συναισθήματα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Ξέρουμε πως η οπτικοακουστική εμπειρία στα live είναι εξαιρετικά σημαντική για εσάς. Πόσο σημαντικά είναι τα βίντεο κλιπ; Φαίνεται να δίνετε αρκετή προσοχή και εκεί πλέον.

Τα βίντεο κλιπ είναι πάντα μία πρόκληση για εμάς γιατί θέλουμε να είμαστε αισθητικά σύμφωνοι με το ακουστικό δημιούργημα σε συνδυασμό με το οπτικό.

Από το πρώτο βίντεο κλιπ δίναμε πολύ προσοχή στο αποτέλεσμα. Λόγω οικονομικών, τεχνογνωσιολογικών και χρονικών ορίων ψάχνουμε έξυπνους τρόπους, ώστε να είμαστε όσο πιο πιστοί γίνεται στις εκφραστικές μας ανησυχίες.

Πόσο δύσκολο είναι να σταματήσετε να αλλάζετε ένα κομμάτι από τη στιγμή που ξεκινά η σύνθεσή του; Πότε μπαίνει η τελεία με άλλα λόγια;

Η αλήθεια είναι ότι ποτέ δεν μπαίνει τελεία. Ακόμα και αφού έχουμε το ηχογράφημα στα χέρια μας, μας έρχονται ιδέες και κάποιες από αυτές τις χρησιμοποιούμε στα live για να γυαλίσουμε τον ηχητικό αποτέλεσμα. Όσον αφορά το ηχογραφημένο υλικό, εφόσον έχουμε επεξεργαστεί τις ιδέες που έρχονται στο στούντιο, δίνουμε πάντα όσο χρόνο μπορούμε να διαθέσουμε για να ακούσουμε εάν συνεχίζει, κάποιο θέμα , κάποιο σημείο ή και ολόκληρος ο δίσκος, να μας δίνει τη σπίθα που ανάβει τη φωτιά μέσα μας. Έχουμε πολλά μουσικά θέματα κατά καιρούς που ενώ στο πρώτο άκουσμα μας απογειώνουν στο δεύτερο μπορεί να τα αφήσουμε σε μία γωνιά και να μην τα ξαναπαίξουμε. Το καλό είναι ότι μέσα από την μουσική μας επικοινωνία έρχεται κάποια στιγμή που μία ιδέα φτάνει στο σημείο που νιώθουμε όλοι ότι δεν χρειάζεται ούτε να προσθέσουμε ούτε να αφαιρέσουμε κάτι από αυτήν. Τότε θεωρούμε ότι δεν χρειάζεται να το ψάχνουμε άλλο για να ξεκινήσουμε τις ηχογραφήσεις.

Υπήρξε κάτι που σας επηρέασε ιδιαίτερα κατά την συγγραφή του δίσκου; Μια ιδέα που είχε κάποιος, πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν, κ.ο.κ.;

Δεν υπάρχει μία συγκεκριμένη πηγή απ’ όπου αντλούμε την έμπνευσή μας. Η εσωτερική μας αναζήτηση συνδέεται με εξωτερικούς παράγοντες μέσα από την καθημερινότητα και αλληλεπιδρούν δημιουργώντας κόσμους που είναι αστείρευτοι από ιδέες. Υπό αυτό το πρίσμα, θα έλεγα ότι η δυσκολία έγκειται στη διαλογή αυτών των ιδεών που συνδέονται αρμονικά μεταξύ τους.

Η εξέλιξη του ήχου σας είναι εμφανής από δίσκο σε δίσκο και ο ήχος σας ακούγεται για άλλη μία φορά επίκαιρος. Πιστεύετε ότι η προσέγγιση της μελωδικότητας με λίγες νότες, εναλλαγές μέτρων και έντονη ατμόσφαιρα είναι το μέλλον του altprog rock/metal;

Καταρχάς κατά τη γνώμη μου το progressive rock/metal πλαισιώνει μπάντες με πολύ διαφορετικό ύφος και αισθητική, π.χ. progressive θεωρούνται οι Dream Τheater, αλλά την ίδια στιγμή progressive θεωρούνται και οι Leprous. Έχοντας αυτό υπόψιν, δεν μπορώ να κάνω κάποια πρόβλεψη για το πού θα οδηγηθεί αυτό το μουσικό ιδίωμα, αλλά ίσως αυτό είναι και κάτι που μας γοητεύει, διότι μας προσφέρει μεγαλύτερη ελευθερία έκφρασης.

Ακούγοντας το Nema του Μάκη και απολαμβάνοντας την επιρροή του Ludovico Einaudi είναι λογικό να ρωτήσουμε πόσο διαφορετικές είναι οι επιρροές σας και ποια η τομή τους;

Το Nema, όπως και τα υπόλοιπα κομμάτια μας, είναι ένα μουσικό έργο που έχουμε συνεισφέρει όλοι στη δημιουργία του. Οι Mother of Millions αποτελούνται από διαφορετικές προσωπικότητες με αρκετά διαφορετικά μουσικά ακούσματα που παντρεύονται και ο γόνος αυτών είναι η δουλειά που έχουμε προσφέρει μέχρι τώρα. Προσωπικά οι σπουδές μου τόσο στην κλασσική όσο και στη σύγχρονη μουσική δένουν με τα αρκετά διαφορετικά ακούσματα των υπολοίπων. Eίναι λογικό να ταυτίζεται το ύφος του Nema με το ύφος του Ludovico, αλλά αυτό συμβαίνει καθότι είναι πιο οικείο άκουσμα για τους περισσότερους. Στην πραγματικότητα, η έμπνευση του Nema περιέχει κι άλλες μουσικές πηγές, πηγές που ίσως και ο Ludovico Einaudi να έχει ανατρέξει.

Τι περιμένετε περισσότερο μέσα στο 2019 και ποιοι είναι οι στόχοι σας;

Περιμένουμε με ανυπομονησία να μοιραστούμε το Artifacts στα επερχόμενα lives σε Ελλάδα και εξωτερικό και να έρθουμε κοντά στο κοινό μας αλλά και σε νέο κόσμο που θα μας γνωρίσει μέσα από το καινούργιο μας δίσκο.

Η προώθηση των κυκλοφοριών είναι πιο δύσκολη σήμερα σε σχέση με παλιότερα; Πόσο αισιόδοξοι είστε ότι θα ακουστούν οι νότες του Artifacts σε όσο το δυνατόν περισσότερα αυτιά;

Όπως συνηθίζουμε να λέμε, οι δυσκολίες είναι κάτι που μας κάνει πιο δυνατούς και μας τροφοδοτεί με θέληση, πείσμα και ανάγκη για δημιουργία. Η κάθε εποχή έχει τις δυσκολίες της. Παλιότερα μπορεί το κοινό να είχε πιο καθαρά αυτιά καθώς δεν υπήρχε τόση μεγάλη δόση πληροφοριών αλλά δεν είχαν την ίδια τεχνολογία όπως έχουμε σήμερα. Σίγουρα ο βομβαρδισμός πληροφοριών κάθε είδους δυσκολεύει αρκετά την προσέγγιση του κοινού καθώς και την υπομονή αυτού να αφιερώσει τον απαραίτητο χρόνο για να καταλάβει τι θέλουμε να πούμε μέσα από το έργο μας. Παρόλα αυτά, η συνέχεια και η πειθαρχία σε αυτό που κάνουμε θεωρώ ότι θα βρει δίοδο σιγά-σιγά για να προσεγγίσει αυτούς που πιθανόν να θέλουν να ταξιδέψουν μαζί μας.

Έχετε μοιραστεί την σκηνή με μπάντες όπως οι Leprous, οι Pain of Salvation, ο Devin Townsend. Είχατε την ευκαιρία να μιλήσετε καθόλου με τους μουσικούς που σας επηρέασαν; Είχαν κάποιο feedback ή κάποια φράση που να σας έμεινε;

Από όλες τις μπάντες με τις οποίες έχουμε συνεργαστεί έχουμε πάρει πράγματα. Όσoν αφορά τις μπάντες που αναφέρατε, ναι είχαμε την τύχη να μιλήσουμε μαζί τους και μας εξέπληξε η αισιόδοξη στάση που είχαν απέναντί μας! Μας έδωσε θάρρος να βλέπουμε κάποιους τέτοιους μουσικούς να είναι τόσο προσιτοί σε εμάς και να προσπαθούν να μας κάνουν να αισθανθούμε άνετα. Ειδικότερα ο Devin ήρθε μετά το live στο καμαρίνι μας από μόνος του και ήταν ιδιαίτερα ανοικτός και διαθέσιμος για οποιαδήποτε συζήτηση γύρω από τη δουλειά μας και όχι μόνο. Εάν στο μέλλον έχουμε την τύχη να είμαστε σε ένα τέτοιο επίπεδο, θα θέλαμε να φέρουμε μία τέτοια αύρα και σεβασμό για τις μπάντες και τους μουσικούς που θα έχουν μικρότερη εμπειρία.

Έχετε ακούσει κάποιο κομμάτι ή κάποιον δίσκο πρόσφατα που να σας εξέπληξε; Από ποιο φάσμα του ήχου ήταν; Απαντώντας σε αυτό, γενικότερα τι ακούτε τελευταία;

Η αλήθεια είναι ότι έχω καιρώ να ενθουσιαστώ με κάποιον δίσκο ή κομμάτι. Τελευταία ανατρέχω σε συγκροτήματα όπως τους Mozdzer Danielsson Fresco Trio, Esbjorn Svensson Trio, Florence and the Machine, καθώς και σε συνθέτες κλασσικής μουσικής.

Τι να περιμένουμε από τις προσεχείς εμφανίσεις σας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με τους Playgrounded; Να περιμένουμε μερικές εκπλήξεις;

Έχουμε ετοιμάσει ένα πρόγραμμα που ελπίζουμε να σας ταξιδέψει! Δεν θα πω κάτι παραπάνω εκτός από το ότι οι εκπλήξεις δεν θα λείψουν.

ΣΕ ευχαριστούμε πολύ και σας ευχόμαστε κάθε επιτυχία στην προώθηση του Artifacts. Θα τα πούμε από κοντά στα επερχόμενα live σας! 

Εμείς ευχαριστούμε! RISE EVOLVE