Συνέντευξη: Mikael Jurmu (Soft Power)

Το full-length ντεμπούτο των Soft Power (οι κριτικές μας εδώ) ήταν πολύ παραπάνω από μία πολύ ευχάριστη έκπληξη για εμάς . Δεδομένου ότι λίγα πράγματα είναι γνωστά για την μπάντα από την Φινλανδία, το In A Brown Study ήταν η ιδανική αφορμή να συζητήσουμε με τον Mikael Jurmu, τον ηγέτη του συγκροτήματος και ιθύνοντα νου της μουσικής των Soft Power.

Ερωτήσεις: Παναγιώτης Σταθόπουλος, Δημήτρης Καλτσάς
Μετάφραση: Αλέξανδρος Μαντάς


Πρώτα-πρώτα συγχαρητήρια για το ντεμπούτο σας! Είναι ένα από τα albums που μας εντυπωσίασαν περισσότερο φέτος, ειδικά επειδή ήταν το πρώτο full-length σας. Δεδομένου ότι έχει περάσει πια κάποιο διάστημα από την κυκλοφορία του, είστε ικανοποιημένοι από το αποτέλεσμα και σε ποιο βαθμό;

Ευχαριστούμε πάρα πολύ, είναι ευχάριστο να ακούμε πως σας άρεσε το album μας. Μας πήρε αρκετό καιρό μέχρι να το ολοκληρώσουμε αλλά ναι, είμαστε ευχαριστημένοι με αυτό και βγήκε όπως ακριβώς το θέλαμε.

Αν δεν κάνουμε λάθος το συγκρότημα ιδρύθηκε το 2013. Πόσο έχει αλλάξει το ύφος σας από τα πρώτα σας βήματα;

Ναι, όλα ξεκίνησαν το 2013 όταν συναντηθήκαμε όλοι μαζί, μην έχοντας κάποιο άλλο ενεργό project εκείνο τον καιρό, απλά τζαμάραμε πάνω σε διάφορα στυλ χωρίς να έχουμε κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό μας και χωρίς να προσπαθήσουμε να παίξουμε κάποιο μόνο είδος.

Όταν κλείσαμε την πρώτη μας συναυλία συγκεντρώσαμε όλες τις καλές ιδέες και φτιάξαμε ένα set list και από τότε έτσι γίνεται. Το στυλ μας είναι κάτι το ευμετάβλητο, εξαρτάται από τι διάθεση είχαμε εκείνο τον καιρό, τι μουσική ακούγαμε εκείνο τον καιρό και ποιον είχαμε στη μπάντα ως guest μουσικό. Γενικώς είμαστε μπάντα που παίζει instrumental τραγούδια, ωστόσο κατά καιρούς είχαμε και τραγουδιστές ή μέρη με φωνητικά.

Το ύφος σας, όπως τουλάχιστον παρουσιάζεται στο In A Brown Study, ενσωματώνει πολλά και ποικίλα στοιχεία. Ποια από όλα αυτά προέκυψαν συνειδητά και ποιες οι σημαντικότερες επιρροές σας;

Όλα αυτά τα στοιχεία και τα τραγούδια βγήκαν με απόλυτα φυσικό τρόπο. Το album γράφτηκε στην ολότητά του στο δρόμο και όλα ακούγονταν πολύ διαφορετικά σε σχέση με την τελική ηχογράφησή τους. Η μουσική μας περιλαμβάνει πολλά διαφορετικά στοιχεία ή ακόμα και ολόκληρα στυλ και όλο αυτό είναι κάτι το εντελώς φυσικό για εμάς. Ακούσαμε πολλές φορές ανθρώπους που έρχονταν κατά καιρούς στις συναυλίες μας όσο καιρό κράτησαν οι ηχογραφήσεις του In A Brown Study, οι οποίες διήρκεσαν δυόμισι χρόνια, να μας λένε «είναι ωραίο να σας βλέπει κανείς να παίζετε γιατί δεν είσαι ποτέ σίγουρος για το τι θα ακολουθήσει». Εκείνο τον καιρό ήμασταν πολύ επηρεασμένοι από τη Σκανδιναβική ψυχεδελική και jazz σκηνή.

Ακούγοντας τη μουσική σας σχηματίζουμε την εικόνα πως τα jazz και folk στοιχεία είναι ενσωματωμένα στο psych / prog με πολύ φυσικό τρόπο. Πόσο μεγάλο ρόλο παίζει η καταγωγή σας σε αυτό και πόσο η μουσική σας εκπαίδευση;

Δεν έχουμε λάβει καμία μουσική εκπαίδευση. Είμαστε απλώς τύποι που ασχολούνται με ό,τι υποπέσει στην αντίληψή τους και προσπαθούμε να βγάλουμε ένα ενδιαφέρον ηχητικό αποτέλεσμα. Απλώς αγοράσαμε ένα όργανο και μάθαμε να παίζουμε. Προφανώς και ακούμε πολλή μουσική!  Έχουμε όλοι διαφορετικό μουσικό γούστο, αλλά δεν δημιουργείται πρόβλημα. Είμαι της γνώμης πως κανείς μπορεί να μάθει πολλά για τη τζαζ και άλλα μουσικά είδη απλώς ακούγοντάς τα και κατόπιν να προσπαθήσει να παίξει παραλλαγές ή το ίδιο, δεν χρειάζεσαι απαραίτητα εκπαίδευση. Επίσης πιστεύω πως αν τα τραγούδια στο album είχαν παιχτεί άψογα, δεν θα ηχούσαν τόσο ωραία.

Στο ντεμπούτο άλμπουμ σας το ηχητικό σκηνικό που ετοιμάσατε μοιάζει με ειδυλλιακό τοπίο, κάπου μακριά από τις ανησυχίες της καθημερινότητας των μεγαλουπόλεων. Ήταν μια εξέλιξη που θα θέλατε για τη μουσική σας; Γενικότερα, σας θέλγει να απομακρύνεστε -έστω νοητά- από την πιεστική πραγματικότητα ή προτιμάτε να αντιμετωπίζετε τις σκοτούρες αυτής βιώνοντάς τες ως έχουν κι εκ των έσω;

Ναι, έχεις κάποιο δίκιο εδώ. Νομίζω πως είναι καλό που και που να βρίσκεσαι σε διαφορετική διάθεση και είναι καλό που παίρνει χρόνο να ολοκληρωθεί το album. Το υλικό ηχογραφήθηκε και ακούστηκε ενώ βρεθήκαμε κατά καιρούς σε διαφορετική διάθεση, σε διαφορετικά μέρη και σε διαφορετικά χρονικά σημεία. Άκουσα τα τραγούδια κατά τη διάρκεια της μίξης σε διάφορα μέρη με τα ακουστικά μου και ταξίδεψα πολύ την άνοιξη και το φθινόπωρο. Πιστεύω πως η μουσική ακούγεται διαφορετική όταν είσαι σε άλλη ψυχολογική διάθεση, είναι κάτι που πρέπει να προσέξεις.

Το εξώφυλλο του δίσκου σας είναι αρκούντως αφαιρετικό. Τι αντιπροσωπεύει για εσάς και πώς επιλέχθηκε;

Το εξώφυλλο είναι μια ζωγραφιά του σαξοφωνίστα μας Lauri Vertanen. Με το που το είδαμε, αμέσως θέλαμε να γίνει το εξώφυλλο του δίσκου. Έχει ρυθμό και κάτι που σε βάζει σε μια κατάσταση διαλογισμού, όπως ολόκληρος ο δίσκος.

Το πρώτο μισό του «In A Brown Study» είναι πιο ήπιο και ατμοσφαιρικό, ενώ όσο προχωράει ο δίσκος η μουσική γίνεται πιο heavy, δημιουργώντας συνειρμούς με το όνομα της μπάντας. Φαντάζομαι πως αυτό κάθε άλλο παρά τυχαίο ήταν. Ποια πλευρά σας αντιπροσωπεύει περισσότερο σήμερα ή και για τη συνέχεια της μπάντας;

Πραγματικά, είναι προφανές πως το album είναι χωρισμένο όπως είπες.  Έχει δύο διαφορετικές πλευρές. Νομίζω πως ο επόμενος δίσκος μας περιέχει περισότερα τραγούδια που μοιάζουν με αυτά της πρώτης πλευράς με ακόμα περισσότερα τζαζ-ροκ στοιχεία μια και έχουμε δύο σαξόφωνα τώρα. Συνεπώς είναι περισσότερο μελωδικό, με περισσότερες αρμονίες και κάπως πιο περίπλοκο. Χρησιμοποιούμε επίσης πιάνο στις συναυλίες, οπότε μπορείς να πεις πως είναι υλικό πιο πολύ βασισμένο στο πιάνο. Αλλά όπως και στο In A Brown Study μας αρέσει πιο βαρύ υλικό με μια prog αίσθηση, εννοώ δηλαδή πραγματικά μακροσκελείς συνθέσεις. Νομίζω πως ο επόμενος δίσκος θα καταλήξει να είναι ένα διπλό LP, αλλά θα δούμε πως θα εξελιχθούν τα πράγματα.

Ποια είναι η διαδικασία σύνθεσης του υλικού σας; Βασίζονται σε μία προσωπική ιδέα που αναπτύσσεται ή σε ατελείωτα ομαδικά jam sessions και σε ποιο βαθμό τα δύο;   

Το υπόβαθρο και η δομή αυτού του δίσκου ηχογραφήθηκαν live και κατόπιν έκανα αρκετό overdubbing, όπου και δημιουργήθηκαν οι μελωδικές γραμμές και προστέθηκε θεατρικότητα στα τραγούδια.

Τα νέα μας τραγούδια είναι πάνω στην ίδια λογική αλλά τα έχουμε παίξει περισσότερο και συνεπώς ακούγονται ολοκληρωμένα πριν καν ξεκινήσουμε τις ηχογραφήσεις. Έχω την αίσθηση πως θα υπάρξουν τραγούδια ηχογραφημένα εξ ολοκλήρου live χωρίς overdubs. Συνήθως η σύνθεση των τραγουδιών βασίζεται τζαμάροντας πάνω σε ένα θέμα που έχει σκαρφιστεί κάποιος ή έχουμε δύο ωραία θέματα και προσπαθούμε να τα ενώσουμε.

Στις μεταξύ σας συζητήσεις, σε μαζικές ή ατομικές ακροάσεις, ποια σχήματα και ποιούς καλλιτέχνες θα εντοπίσουμε που εκτιμάτε σε μεγάλο βαθμό;

Η αγαπημένη μου μπάντα όλων των εποχών είναι οι Pärson Sound. Τέτοια πράγματα γουστάρουμε πολύ. Μας αρέσει επίσης η spiritual jazz και καλλιτέχνες όπως η Alice Coltrane και ο Pharaoh Sanders, καθώς επίσης και modal υλικό. Και εννοείται μας αρέσουν και Φινλανδοί μουσικοί όπως ο Eero Koivistoinen και ο Edward Vesala. Τέλος, prog υλικό από τις δεκαετίες του 1960 και του 1970, καθώς και κάποια σύγχρονη ψυχεδελική μουσική αποτελούν πάντα πηγή έμπνευσης.

Δεδομένου ότι η μουσική σας έχει vintage χαρακτήρα, πόσο σας επηρεάζει η σύγχρονη rock σκηνή και αν ναι, ειδικότερα ποιες μπάντες;

Βέβαια μας επηρεάζει, συνεχώς. Έχουμε κάποιες πολύ καλές Φινλανδικές μπάντες όπως οι Kiki Pau, οι Octopus Syng και οι Black Lizard Malady για παράδειγμα. Η Σουηδία έχει τους Dungen, τους Flower Must Die και τους Hills, η Αγγλία τους Fuzz Club και τους Cardinal Fuzz. Ακόμα υπάρχουν οι  King Gizzard και γενικά οι μπάντες που έχουν υπογράψει στη Flightless Records, οι The Myrrors και οι Kikagaku Moyo, φοβερή μοντέρνα ψυχεδέλεια…

Πόσο εφικτό είναι να βιοποριστεί κανείς σήμερα στη Φινλανδία και εν γένει στη Σκανδιναβία από τη μουσική, ειδικά σε μη mainstream πεδία όπως αυτό στο οποίο δραστηριοποιείστε;

Εντάξει, είναι εφικτό αλλά δεν μας ενδιαφέρει να βγάλουμε χρήματα από τη μουσική μας. Φυσικά όταν κυκλοφορείς τη μουσική σου μόνος σου, πάντα αναρωτιέσαι πόσο θα πουλήσει ή πως θα γίνει αυτό. Αλλά έχουμε τον τρόπο μας να βγάζουμε χρήματα χωρίς να πιεζόμαστε για αυτό, ειδικά όταν δημιουργούμε μουσική.

Η άνθιση του 60s / 70s ψυχεδελικού και προοδευτικού ήχου τα τελευταία χρόνια στις σκανδιναβικές χώρες είναι μεταξύ των πιο αξιόλογων γεγονότων στο rock παγκόσμια κατά τη γνώμη μου, καθώς συνεχώς εμφανίζονται νέες πολύ αξιόλογες μπάντες με προσωπικό ύφος. Εσείς πώς βιώνετε όλο αυτό;

Νομίζω πως τα πράγματα πάνε σχετικά καλά. Μπορείς να εντοπίσεις εξαιρετικές μπάντες από τη Σκανδιναβία ή αλλού, οι οποίες γνωρίζουν καλά την μουσική ιστορία της χώρας τους και επιλέγουν κάποια καλά στοιχεία από το παρελθόν εισάγωντάς τα στο παρόν με έναν πολύ έξυπνο τρόπο.

Πιστεύω πως υπάρχουν πραγματικά πολλοί καλοί καλλιτέχνες και συγκροτήματα, αλλά μια μεγάλη διαφορά είναι πως αυτοί μπορούν να κυκλοφορήσουν το υλικό τους σε μια εντελώς διαφορετική χώρα από όπου είναι τώρα η βάση τους.

Υπάρχει ήδη υλικό για το δεύτερο album; Ποια τα σχέδιά σας για το άμεσο ή και το απώτερο μέλλον;

Το δεύτερο album βρίσκεται σε πολύ καλό δρόμο. Κάποια από τα τραγούδια είναι έτοιμα, κάποια ακόμα τα επεξεργαζόμαστε. Θα δώσουμε κάποιες συναυλίες στο Ελσίνκι και θα προσπαθήσουμε να ολοκληρώσουμε τον δίσκο μέχρι το τέλος του χρόνου. Πέρα από αυτό, δεν έχουμε άλλα σχέδια.

Ευχαριστούμε πολύ! Ευχόμαστε να τα πούμε και από κοντά κάποια στιγμή όταν παίξετε ζωντανά στην Ελλάδα. Οι τελευταίες λέξεις είναι δικές σας.

Ναι, αυτό θα ήταν εκπληκτικό! Ευχαριστούμε για την ευκαιρία να μιλήσουμε μαζί σας και ευχαριστηθείτε όλοι το φθινόπωρο, σύντομα θα βρέχει εδώ πάνω στη Φινλανδία. Να είστε καλά!